Program wyrównywania różnic między regionami II
Wpisany przez Administrator piątek, 25 stycznia 2013 08:30
Procedury realizacji oraz załączniki
Założenia
Celem strategicznym wskazanym w Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia 2007-2013 jest tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej.
Zgodnie z zapisami wyżej wymienionego dokumentu wyrównywanie szans rozwojowych grup społecznych i obszarów geograficznych odbywa się głównie poprzez eliminację barier stojących na przeszkodzie zwiększania mobilności zawodowej, społecznej i przestrzennej oraz zapewniania równego dostępu do infrastruktury społecznej i technicznej mającej podstawowe znaczenie dla kształtowania konkurencyjności kraju (transportowej, edukacyjnej, zdrowia, kultury), a także dostępu do podstawowych usług publicznych.
Priorytetowymi kierunkami interwencji państwa są między innymi: rozwój zasobów ludzkich oraz wsparcie obszarów wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją. Cele, które powinny być osiągnięte w wyniku realizacji programu, mieszczą się w przywołanym wyżej celu strategicznym, a działania podjęte w ramach realizacji programu zgodne są z priorytetowymi kierunkami interwencji. Zgodnie z polityką regionalną państwa, środki stanowiące budżet programu w większym zakresie kierowane są do regionów słabo rozwiniętych gospodarczo i społecznie. W ramach programu Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych może (poza algorytmem) przekazywać środki realizatorom programu – jednostkom samorządu powiatowego, przy czym największe wsparcie kierować do powiatów, leżących w podregionach o najniższym stopniu rozwoju społeczno-gospodarczego lub do samorządów wojewódzkich, na których terenie takie powiaty będą się znajdowały. Środki te będą wykorzystywane na działania wyrównujące różnice między regionami w obszarze rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w tym na wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny, likwidację barier w urzędach, placówkach edukacyjnych i w zakładach opieki zdrowotnej, w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania, aktywizację zawodową tych osób a także zostaną przeznaczone na dofinansowanie wymaganego wkładu własnego w projektach jednostek samorządów terytorialnych oraz organizacji pozarządowych dotyczących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych.
Program przewiduje stosowanie zasady zwiększonej koncentracji środków w wybranych regionach i zadaniach, tak aby finansowane działania możliwie szybko przyniosły zakładane efekty. W programie przewidziana jest możliwość ustalania terminów wdrażania realizacji poszczególnych obszarów programu w zależności od możliwości finansowych PFRON i występujących w poszczególnych obszarach potrzeb. Realizacja programu będzie szczegółowo monitorowana i podlegać będzie ewaluacji.
I. Nazwa programu
Program wyrównywania różnic między regionami II.
II. Definicje pojęć
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
- beneficjencie pomocy – należy przez to rozumieć podmiot, na rzecz którego realizowany jest projekt;
- ewaluacji programu – należy przez to rozumieć ocenę jakości, skuteczności i efektywności programu;
- monitorowaniu – należy przez to rozumieć proces systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych informacji na temat programu w aspekcie finansowym i rzeczowym;
- obiekcie służącym rehabilitacji osób niepełnosprawnych – należy przez to rozumieć obiekt budowlany, w którym udzielane są świadczenia rehabilitacyjne przez podmiot leczniczy prowadzony (zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.) przez:
- organizację pozarządową,
- jednostkę samorządu terytorialnego,
- uczelnię medyczną,
- jednostkę administracji rządowej,
- instytut badawczy;
- organizacji pozarządowej – należy przez to rozumieć stowarzyszenia, fundacje, związki oraz izby, tworzone na podstawie odrębnych przepisów a także osoby prawne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia – działające na rzecz osób niepełnosprawnych, posiadające statutowy zapis o prowadzeniu takiej działalności – tworzone na podstawie odrębnych przepisów;
- PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- placówce edukacyjnej – należy przez to rozumieć działające zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.):
- przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,
- szkoły podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- szkoły ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
- szkoły artystyczne,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
- bursy lub internaty szkolne oraz biblioteki szkolne,
- placówki oświatowo-wychowawcze,
- placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
do których uczęszczają uczniowie niepełnosprawni, w szczególności poruszający się na wózkach inwalidzkich;
- PKB na jednego mieszkańca podregionu – należy przez to rozumieć średnią wartość produktu krajowego brutto na jednego mieszkańca podregionu, ogłaszaną przez prezesa GUS w obwieszczeniu w sprawie szacunków wartości produktu krajowego brutto na jednego mieszkańca wydanym na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o sposobie obliczania wartości rocznego produktu krajowego brutto (Dz. U. Nr 114, poz. 1188, z późn. zm.) i obowiązującym w dniu ustalenia warunków brzegowych, o których mowa w rozdziale XI ust. 3 programu;
- pomocy de minimis - należy przez to rozumieć pomoc spełniającą przesłanki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L 379/5 z 28.12.2006);
- programie – należy przez to rozumieć „Program wyrównywania różnic między regionami II”;
- projekcie – należy przez to rozumieć zespół zorganizowanych działań na rzecz osób niepełnosprawnych zmierzających do realizacji celów programu, obejmujący:
- analizę stanu rzeczywistego, z której wynikać będzie konieczność podjęcia działań opisanych w projekcie,
- terytorialny i rzeczowy zakres projektu,
- działania mające na celu zmianę stanu istniejącego,
- przewidywane rezultaty projektu,
- harmonogram realizacji projektu,
- budżet projektu z uwzględnieniem kosztów kwalifikowalnych,
- inne informacje dotyczące projektu;
- realizatorze programu – należy przez to rozumieć jednostki samorządu terytorialnego, które zawarły z PFRON umowę na realizację programu:
- samorządy wojewódzkie, w przypadku obszaru A,
- samorządy powiatowe, w przypadku obszarów B, C, D, F i G oraz Oddziały terenowe PFRON, w przypadku obszaru E programu;
- rozporządzeniu o algorytmie – należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 roku w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz. U. Nr 88, poz. 808, z późn. zm.);
- samorządowym programie działań na rzecz osób niepełnosprawnych – należy przez to rozumieć wojewódzki program dotyczący wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu lub wojewódzki program pomocy, w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych lub wojewódzką strategię rozwoju społecznego lub powiatowy program działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej, rehabilitacji zawodowej i zatrudniania oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych lub strategię rozwoju powiatu;
- spółdzielni socjalnej osób prawnych – należy przez to rozumieć spółdzielnię socjalną utworzoną zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2006 roku o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. Nr 94, poz. 651, z późn. zm.) przez powiat, gminę lub organizację pozarządową działającą co najmniej 2 lata na rzecz osób niepełnosprawnych z:
- innym powiatem lub gminą,
- inną organizacją pozarządową działającą co najmniej 2 lata na rzecz osób niepełnosprawnych;
- stopie bezrobocia – należy przez to rozumieć stopę bezrobocia według województw, podregionów i powiatów na koniec II kwartału roku poprzedzającego rok realizacji programu publikowaną przez Główny Urząd Statystyczny w opracowaniu statystycznym „Bezrobocie rejestrowane”;
- urzędach - należy przez to rozumieć obiekty, w których mieszczą się urzędy administracji samorządu powiatowego będące jego własnością, w których obsługiwani są mieszkańcy powiatu, w tym osoby niepełnosprawne;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.);
- wymagalnych zobowiązaniach – należy przez to rozumieć zobowiązania, których termin zapłaty upłynął;
- wystąpieniu – należy przez to rozumieć wystąpienie jednostki samorządu terytorialnego do PFRON o przystąpienie do realizacji programu;
- zadaniu ustawowym powiatu dotyczącym aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych – należy przez to rozumieć:
- wsparcie osób niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu w zakresie usług i instrumentów rynku pracy,
- dotację dla osób fizycznych na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej,
- dofinansowanie do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie działalności gospodarczej albo prowadzenie własnego lub dzierżawionego gospodarstwa rolnego,
- zwrot kosztów przystosowania i adaptacji stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych,
- zwrot miesięcznych kosztów zatrudnienia pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy,
- zwrot kosztów wyposażenia stanowisk pracy,
- finansowanie szkoleń osób niepełnosprawnych organizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy,
- refundację kosztów szkolenia pracowników niepełnosprawnych,
realizowanych odpowiednio z postanowieniami art. 11, 12a, 13, 26, 26d, 26e, 40 oraz art.41 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.);
- zakładzie opieki zdrowotnej – należy przez to rozumieć podmiot leczniczy taki jak: szpital, zakład opiekuńczo – leczniczy, zakład pielęgnacyjno – opiekuńczy, zakład rehabilitacji leczniczej, hospicjum stacjonarne, przychodnię, ośrodek zdrowia, poradnię oraz ambulatorium, prowadzone zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, z późn. zm. ), które w roku złożenia projektu mają zawartą z Narodowym Funduszem Zdrowia umowę o udzielanie powszechnie dostępnych dla osób ubezpieczonych świadczeń zdrowotnych, prowadzące działalność w obiekcie, którego właścicielem jest jednostka samorządu terytorialnego lub dla których organem założycielskim jest, a w przypadku podmiotów leczniczych będących spółkami prawa handlowego, w których większościowe udziały ma:
- organizacja pozarządowa,
- jednostka samorządu terytorialnego,
- uczelnia medyczna,
- jednostka administracji rządowej,
- instytut badawczy.
III. Podstawa prawna programu
Podstawą prawną uruchomienia i realizacji programu jest art. 47 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.).
IV. Cele programu
- Celem strategicznym programu jest wyrównanie szans osób niepełnosprawnych, zamieszkujących regiony słabo rozwinięte gospodarczo i społecznie w dostępie do rehabilitacji zawodowej i społecznej.
- Celami operacyjnymi programu są:
- poprawa wyposażenia obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny,
- zwiększenie dostępności dla osób niepełnosprawnych urzędów, placówek edukacyjnych i zakładów opieki zdrowotnej,
- zatrudnienie osób niepełnosprawnych w nowotworzonych spółdzielniach socjalnych osób prawnych,
- zwiększenie możliwości uzyskania wsparcia dla projektów gmin i powiatów oraz organizacji pozarządowych dotyczących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych,
- zmniejszenie barier transportowych, które napotykają osoby niepełnosprawne,
- poprawa dostępności warsztatów terapii zajęciowej dla osób niepełnosprawnych,
- zwiększenie aktywności samorządów powiatowych w działaniach dotyczących aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
- Do oceny skuteczności działania programu, przyjmuje się następujące, coroczne wskaźniki produktu:
- co najmniej 120 obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych zostanie wyposażonych w sprzęt rehabilitacyjny,
- co najmniej w 400 obiektach będących urzędami, placówkami edukacyjnymi lub zakładami opieki zdrowotnej zostaną usunięte bariery architektoniczne,
- wzrost liczby spółdzielni socjalnych osób prawnych prowadzących działalność na terenie podregionów uprawnionych do uczestnictwa w programie,
- co najmniej 150 mikrobusów i 50 autobusów zacznie zaspokajać potrzeby transportowe osób niepełnosprawnych,
- zapewnienie przez PFRON środków na wymagany wkład własny beneficjentów w co najmniej 10 projektach dotyczących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych,
- co najmniej w jednym powiecie, na terenie którego brak było warsztatu terapii zajęciowej taki warsztat powstanie,
- wzrost w powiatach uprawnionych do uczestnictwa w programie wydatkowania środków algorytmu na zadania dotyczące aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
V. Zasięg i okres realizacji programu
- Program realizowany jest od dnia zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą PFRON do dnia 31 grudnia 2013 roku.
- Program realizowany jest na terenie jednostek samorządu terytorialnego spełniających warunki, o których mowa w rozdziale VII programu.
VI. Adresaci programu
Beneficjentami programu mogą być dla:
- Obszaru A (wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny) – podmioty, które prowadzą obiekty służące rehabilitacji:
- organizacje pozarządowe,
- jednostki samorządu terytorialnego,
- uczelnie medyczne,
- zakłady opieki zdrowotnej,
- obszaru B (likwidacja barier w zakładach opieki zdrowotnej lub urzędach lub placówkach edukacyjnych w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania) – zakłady opieki zdrowotnej, powiaty oraz podmioty, które prowadzą placówki edukacyjne,
- obszaru C (tworzenie spółdzielni socjalnych osób prawnych) - gminy, powiaty, organizacje pozarządowe,
- obszaru D (likwidacja barier transportowych):
- organizacje pozarządowe,
- gminy i powiaty,
- spółdzielnie socjalne osób prawnych,
- obszaru E (dofinansowanie wymaganego wkładu własnego w projektach dotyczących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych) – gminy, powiaty oraz organizacje pozarządowe,
- obszaru F (tworzenie warsztatów terapii zajęciowej) – jednostki samorządu terytorialnego lub organizacje pozarządowe,
- obszaru G (skierowanie do powiatów poza algorytmem dodatkowych środków na finansowanie zadań ustawowych dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych) - powiaty.
VII. Warunki uczestnictwa w programie
- Ze środków przeznaczonych na realizację programu udzielona może być pomoc w ramach:
- obszaru A – na wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny,
- obszaru B – na likwidację barier w zakładach opieki zdrowotnej, urzędach i placówkach edukacyjnych w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania,
- obszaru C – na utworzenie spółdzielni socjalnych osób prawnych,
- obszaru D – na likwidację barier transportowych,
- obszaru E – na dofinansowanie wymaganego wkładu własnego w projektach dotyczących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych,
- obszaru F – na utworzenie warsztatów terapii zajęciowej,
- obszaru G - na finansowanie zadań ustawowych powiatu dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
- Pomoc udzielana przez realizatorów programu, o których mowa w rozdziale IX programu, może być skierowana do podmiotów, o których mowa w rozdziale VI programu, spełniających warunki uczestnictwa w programie wymienione w ust. 5, które realizują dofinansowywane projekty, w ramach obszarów, o których mowa w ust. 1, na terenach jednostek samorządu terytorialnego spełniających warunki zawarte w ust. 4.
- Pomoc dla przedsiębiorców jest udzielana w ramach zasady de minimis.
- Warunki przystąpienia do programu:
- obszar A (wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny):
- realizator programu (samorząd wojewódzki) udokumentuje potrzebę wyposażenia obiektu służącego rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny oraz złoży oświadczenie o zgodności projektu z samorządowym programem działań na rzecz osób niepełnosprawnych,
- wyposażenie obiektu planowane jest na terenie powiatu należącego do podregionu, w którym PKB na jednego mieszkańca podregionu jest niższy niż 90% PKB na jednego mieszkańca w kraju lub stopa bezrobocia w podregionie jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju, lub w powiecie, na terenie którego stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju,
- obszar B (likwidacja barier w zakładach opieki zdrowotnej, urzędach i placówkach edukacyjnych w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania):
- realizator programu (samorząd powiatowy) udokumentuje potrzebę likwidacji barier w zakładach opieki zdrowotnej lub urzędach lub placówkach edukacyjnych, realizujących zadania w obiektach wybudowanych i użytkowanych przed dniem 01.01.1995 r., w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania,
- likwidacja barier planowana jest na terenie powiatu należącego do podregionu, w którym PKB na jednego mieszkańca podregionu jest niższy niż 90% PKB na jednego mieszkańca w kraju lub stopa bezrobocia w podregionie jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju, lub w powiecie na terenie którego stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju,
- obszar C (tworzenie spółdzielni socjalnych osób prawnych):
- realizator programu (samorząd powiatowy) zgłosi i udokumentuje wykonalność projektu dotyczącego utworzenia spółdzielni socjalnej osób prawnych,
- utworzenie spółdzielni socjalnej planowane jest na terenie powiatu należącego do podregionu, w którym PKB na jednego mieszkańca podregionu jest niższy niż 90% PKB na jednego mieszkańca w kraju lub stopa bezrobocia w podregionie jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju, lub w powiecie, na terenie którego stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju,
- obszar D (likwidacja barier transportowych):
- realizator programu (samorząd powiatowy) udokumentuje potrzebę likwidacji barier transportowych,
- likwidacja barier transportowych planowana jest na terenie powiatu należącego do podregionu, w którym PKB na jednego mieszkańca podregionu jest niższy niż 90% PKB na jednego mieszkańca w kraju lub stopa bezrobocia w podregionie jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju, lub w powiecie na terenie którego stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju,
- obszar E (dofinansowanie wymaganego wkładu własnego w projektach dotyczących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych):
- adresat pomocy zainteresowany uzyskaniem wsparcia udokumentuje potrzebę realizacji działań służących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych i przedłoży w tym zakresie stosowny projekt,
- realizacja projektu planowana jest na terenie powiatu należącego do podregionu, w którym PKB na jednego mieszkańca podregionu jest niższy niż 90% PKB na jednego mieszkańca w kraju lub stopa bezrobocia w podregionie jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju, lub w powiecie na terenie którego stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju,
- obszar F (tworzenie warsztatów terapii zajęciowej) – na terenie powiatu brak jest warsztatu terapii zajęciowej,
- obszar G (skierowanie do powiatów poza algorytmem dodatkowych środków na finansowanie zadań ustawowych dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych):
- realizator programu (samorząd powiatowy), zgłosi potrzebę otrzymania poza algorytmem dodatkowych środków na finansowanie zadań ustawowych dotyczących wyłącznie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
- realizacja zadań planowana jest na terenie powiatu należącego do podregionu, w którym PKB na jednego mieszkańca podregionu jest niższy niż 90% PKB na jednego mieszkańca w kraju lub stopa bezrobocia w podregionie jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju, lub w powiecie na terenie którego stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju.
- obszar A (wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny):
- Warunkiem udziału w programie jest nieposiadanie:
- wymagalnych zobowiązań wobec PFRON,
- zaległości w obowiązkowych wpłatach na PFRON,
- wymagalnych zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego.
- Wysokość środków przeznaczonych na realizację każdego projektu dofinansowanego w ramach programu nie może przekroczyć z zastrzeżeniem ust. 7:
- w przypadku obszaru A, B, C – 40% kosztów realizacji projektu kwalifikujących się do objęcia pomocą w ramach programu,
- w przypadku obszaru D – 60% kosztów realizacji projektu kwalifikujących się do objęcia pomocą w ramach programu,
- w przypadku obszaru E – wartości wymaganego wkładu własnego lecz nie więcej niż 15% całkowitych kosztów realizacji projektu wskazanych w umowie dofinansowania,
- w przypadku obszaru F – zgodnie z warunkami brzegowymi przyjętymi w danym roku przez Zarząd PFRON,
- w przypadku obszaru G – 30% wartości środków algorytmu planowanych w danym roku przez powiat na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej.
- W powiatach, w których stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% średniej stopy bezrobocia w kraju, wysokość środków, o których mowa w ust. 6, podwyższa się o 20 punktów procentowych w przypadku obszarów A, B, C, D i G natomiast o 10 punktów procentowych w przypadku obszaru E programu, z zastrzeżeniem, iż zwiększenie intensywności pomocy nie dotyczy realizacji projektów z obszaru B programu polegających na likwidacji barier w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania w urzędach.
- Wysokość środków przekazanych realizatorowi programu nie może przekroczyć sumy kwot przeznaczonych na realizację planowanych projektów, których wysokość została wyznaczona zgodnie z zasadami zawartymi w ust. 6 i 7.
- Środki stanowiące wkład własny beneficjentów bądź realizatorów programu, nie mogą pochodzić ze środków PFRON.
VIII. Formy i zakres pomocy
- Ze środków PFRON może być udzielana pomoc w formie dofinansowania projektów realizowanych w ramach obszarów, o których mowa w rozdziale VII ust. 1 programu.
- Dofinansowaniem ze środków przeznaczonych na realizację programu mogą być objęte, w ramach:
- obszaru A (wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny) – część kosztów wyposażenia obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny,
- obszaru B (likwidacja barier w zakładach opieki zdrowotnej, urzędach i placówkach edukacyjnych w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania) – część kosztów likwidacji barier w zakładach opieki zdrowotnej, urzędach lub placówkach edukacyjnych w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania,
- obszaru C (tworzenie spółdzielni socjalnych osób prawnych) – część kosztów utworzenia spółdzielni socjalnej w zakresie adaptacji pomieszczeń oraz wyposażenia stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych,
- obszaru D (likwidacja barier transportowych) – część kosztów zakupu lub przystosowania pojazdów przeznaczonych do przewozu osób niepełnosprawnych,
- obszaru E (dofinansowanie wymaganego wkładu własnego w projektach dotyczących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych) – wymagany wkład własny beneficjentów w projekty dotyczące aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych,
- obszaru F (tworzenie warsztatów terapii zajęciowej) – część kosztów utworzenia warsztatów terapii zajęciowej (prace adaptacyjne, modernizacja lub rozbudowa obiektu, zakup niezbędnego wyposażenia),
- obszaru G (skierowanie do powiatów poza algorytmem dodatkowych środków na finansowanie zadań ustawowych dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych) – koszty wynikające z zadań, o których mowa w art. 11, 12a, 13, 26, 26d, 26e, 40 oraz art.41 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.).
IX. Tryb postępowania
- Realizatorem programu są jednostki samorządu terytorialnego, które przyjmą zaproszenie do uczestnictwa w programie i będą postępowały zgodnie z trybem określonym w procedurach realizacji programu:
- samorządy wojewódzkie, w przypadku obszaru A,
- samorządy powiatowe, w przypadku obszarów B, C, D, F i G oraz Oddziały terenowe PFRON, w przypadku obszaru E programu.
- Beneficjenci pomocy składają projekty do realizatora programu, z zastrzeżeniem ust. 3.
- W przypadku, gdy beneficjent pomocy jest jednocześnie realizatorem programu oraz w przypadku obszaru E programu, projekty składane są bezpośrednio do właściwego terytorialnie Oddziału PFRON.
- PFRON przesyła do samorządów wojewódzkich i powiatowych zaproszenie do uczestnictwa w programie, zgodnie z trybem określonym w procedurach realizacji programu.
- Procedury realizacji programu są integralną częścią programu.
- PFRON zapewni dostępność programu oraz procedur realizacji programu poprzez zamieszczenie ich na stronie internetowej Funduszu.
X. Finansowanie realizacji programu
- Budżet programu tworzony jest ze środków będących w dyspozycji PFRON.
- Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację programu ustalana jest corocznie w planie finansowym PFRON.
- Koszty obsługi przez samorząd powiatowy i wojewódzki projektów realizowanych w ramach programu pokrywane są ze środków PFRON do wysokości 2,5% środków wykorzystanych przez ten samorząd z zastrzeżeniem ust. 4.
- Ze środków PFRON nie są pokrywane koszty obsługi projektów własnych samorządu powiatowego lub wojewódzkiego.
- Na przeprowadzenie ewaluacji programu przeznacza się rocznie nie więcej niż 0,5% środków przewidzianych na realizację programu w danym roku.
- Zasady korzystania ze środków przeznaczonych na obsługę i ewaluację wskazane zostaną w procedurach realizacji programu.
XI. Zadania realizatorów programu
- Zarząd PFRON, w zależności od potrzeb i możliwości finansowych PFRON, podejmuje decyzje o terminach rozpoczęcia realizacji poszczególnych obszarów programu.
- Biuro PFRON podejmuje decyzje o podziale środków przeznaczonych na realizację programu na poszczególne obszary programu.
- Do końca grudnia roku poprzedzającego każdy rok realizacji programu, Zarząd PFRON przygotowuje i zatwierdza dokument wyznaczający kierunki działań programu oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu w danym roku. Kierunki działań programu oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu w danym roku mogą być modyfikowane przez Zarząd PFRON.
- Dokument, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
- wskazanie obszarów programu, które będą realizowane w danym roku,
- warunki brzegowe uczestnictwa w programie obowiązujące w danym roku, zawierające się w warunkach wskazanych w rozdziale VII ust. 4 programu (które dotyczą całego okresu realizacji programu). Zarząd PFRON może ustalić dodatkowe kryteria uczestnictwa, które pozwolą na wskazanie, wśród podmiotów uprawnionych do uczestnictwa w programie, tych jednostek samorządu terytorialnego, na terenie których występują największe potrzeby oraz problemy wymagające najpilniejszego rozwiązania,
- wskaźniki kosztów realizacji projektu wyznaczające maksymalną wysokość dofinansowania ze środków PFRON, przyjęte w danym roku realizacji programu, wyznaczone oddzielnie dla każdego z obszarów programu, wymienionych w ust. 5.
- Wskaźniki kosztów, o których mowa w ust. 4 pkt 3, równe są ilorazowi kosztu realizacji projektu, w części dofinansowywanej ze środków PFRON oraz w przypadku:
- obszaru A (wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny) – planowanej liczby osób niepełnosprawnych, które jednorazowo będą mogły być przyjęte i rehabilitowane na sprzęcie zakupionym w ramach programu w obiekcie służącym rehabilitacji,
- obszaru B (likwidacja barier w zakładach opieki zdrowotnej, urzędach lub placówkach edukacyjnych w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania) – planowanej liczby osób niepełnosprawnych, które zostaną przyjęte w zakładach opieki zdrowotnej lub będą uczęszczać do placówek edukacyjnych,
- obszaru C (tworzenie spółdzielni socjalnych osób prawnych) - planowanej w spółdzielni socjalnej liczby miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych,
- obszaru D (likwidacja barier transportowych):
- liczby miejsc dla osób niepełnosprawnych w pojeździe, którego zakup jest planowany z tym, że w przypadku środków transportu służących do przewozu osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, wskaźnik zostaje podwyższony o 15%,
lub - liczby miejsc dla osób niepełnosprawnych w pojeździe, który zostanie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich,
- liczby miejsc dla osób niepełnosprawnych w pojeździe, którego zakup jest planowany z tym, że w przypadku środków transportu służących do przewozu osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, wskaźnik zostaje podwyższony o 15%,
- obszaru E (dofinansowanie wymaganego wkładu własnego w projektach dotyczących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych)– planowanej liczby osób niepełnosprawnych, które będą korzystały z projektu,
- obszaru F (tworzenie warsztatów terapii zajęciowej) – planowanej liczby uczestników warsztatów terapii zajęciowej.
- obszaru G (skierowanie do powiatów poza algorytmem dodatkowych środków na finansowanie zadań ustawowych dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych) - planowanej liczby osób niepełnosprawnych, które skorzystają z projektu.
- Podstawą wyznaczania wartości granicznych wskaźników kosztów, o których mowa w ust. 5, w poszczególnych obszarach programu jest analiza kosztów realizacji programu w latach ubiegłych oraz kosztów przedsięwzięć finansowanych ze środków PFRON przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego, zgodnie z rozporządzeniem o algorytmie.
- Decyzje o wyborze jednostek samorządu terytorialnego realizujących program oraz o wysokości środków przekazanych do dyspozycji realizatorów programu podejmuje Biuro PFRON, zgodnie z procedurami realizacji programu.
- Podejmując decyzje o której mowa w ust. 7 Biuro PFRON bierze pod uwagę, w szczególności:
- zgodność z warunkami brzegowymi, o których mowa w ust. 4 pkt 2,
- ocenę samorządowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych, obejmującego projekty realizowane między innymi ze środków PFRON, pod względem spełnienia zasady zgodności projektów zgłoszonych do programu z celami założonymi w samorządowym programie działań na rzecz osób niepełnosprawnych,
- ocenę projektów zgłoszonych w wystąpieniu jednostki samorządu terytorialnego w ramach programu, pod względem:
- przewidywanej efektywności projektów,
- przewidywanej skuteczności projektów,
- przewidywanej trwałości efektów projektów,
- zgodności projektów z zasadą zrównoważonego rozwoju,
- zgodności projektów z zasadą zapewnienia równości szans,
- planowanego zakresu oddziaływania skutków osiągniętych w wyniku realizacji projektów,
- koncentracji środków, pod względem rozwiązywania najistotniejszych problemów,
- opinię społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych, utworzonych w jednostkach samorządu terytorialnego, dotyczącą zgłoszonych projektów.
- Procedury realizacji programu, zawierające tryb składania wystąpień jednostek samorządu terytorialnego o realizację programu, tryb podejmowania decyzji o przystąpieniu jednostek samorządu terytorialnego do realizacji programu oraz szczegółowe zasady monitorowania i ewaluacji programu, przygotowuje i zatwierdza Zarząd PFRON.
- W oparciu o wyniki przeprowadzanej ewaluacji programu Zarząd PFRON może przedstawić Radzie Nadzorczej PFRON projekt modyfikacji programu.
- Środki finansowe przeznaczone na dofinansowanie projektów w ramach programu przekazywane są realizatorom programu, w podziale na obszary, o których mowa w rozdziale VII programu ust. 1.
- Decyzje o wyborze, dofinansowaniu i rozliczeniu projektów beneficjentów programu podejmują realizatorzy programu, zgodnie z zasadami zawartymi w procedurach realizacji programu.
- W przypadku, gdy środki finansowe PFRON przekazane na realizację programu w danym województwie są niewystarczające, pierwszeństwo w otrzymaniu dofinansowania w danym obszarze wsparcia mają projekty podmiotów realizujących zadania na terenie powiatów, które otrzymały z PFRON w latach ubiegłych najniższą w przeliczeniu na jednego mieszkańca pomoc na realizację działań wyrównujących różnice między regionami w danym obszarze.
- Zarząd PFRON podejmując decyzję w sprawie wyboru obszarów programu, które będą realizowane w danym roku, może także wskazać:
- dodatkowe wymagania w zakresie weryfikacji formalnej i merytorycznej projektów,
- inne niż wymienione w ust. 13, preferencje przysługujące w trakcie rozpatrywania projektów podmiotów realizujących zadania.
źródło dokumentu: http://www.pfron.org.pl/portal/pl/96/1611/Program_wyrownywania_roznic_miedzy_regionami_II__2013.html